Skyddsåtgärdslarm
Ordineras alltid av sjuksköterskan
Här finns beskrivning med bilder och information kring larmet, över de olika skyddsåtgärdslarmen som Växjö kommun använder.
Ett skyddsåtgärdslarm larmar utan omsorgstagaren är medveten om det och är för att personalen ska få vetskap att omsorgstagaren behöver hjälp, då denne inte klarar av/förstå att trycka på en larmknapp.
Under rubrikerna så finner du de olika larm som kan finnnas både inom Säbo (ÄO), Ordbo ÄO (hemtjänsten), Säbo (OMS-Funk), Säbo (AoV).
- Risk för försvinnande
Öppnas i nytt fönster. - Här finner du de olika dörrlarmen och den GPS-positionslarm (klocka).
- Fall eller risk för fall
Öppnas i nytt fönster. - Här finner du de olika rörelsevakt, säng-/sitt-/matt-larm.
- Epilepsilarm (EP)
Öppnas i nytt fönster. - Här inne finner du de olika EP-larmen.
- Rutiner finns i Handboken för vård och omsorg
- Rutiner för GPS-positioneringslarm i Handboken för vård och omsorg
I Handboken för vård och omsorg hittar du alla rutiner som gäller för förskrivning, avslut samt bedömning av HSL-larm.
Gällande Ordinärt boende - så installeras alla skyddsåtgärds-/HSL-larm av larmsamordnarna i samråd med ansvarig sjuksköterska.
Gällande Särskilt boende - När det gäller övriga Säbo (OMS-Funk, AoV) så installeras skyddsåtgärdslarmet av främst larmsamordnarna idagsläget.
Om larmprodukterna som kombineras inte har samma leverantör och det inte finns kombinationsavtal blir det en specialanpassning. Då använder larmsamordnarna sig av denna dokumentation specialanpassning. Dokumentationen skall alltid signeras av ansvarig sjuksköterska.