Hur man felsöker EP-larm inom Ordbo

Alla EP-larm via trygghetslarmet blir oftast en specialanpassning (då det oftast är två olika leverantörer) Se special bruksanvisning som alltid medföljer vid installation.

Här finner man mer Information om olika EP-larm som finns.

Felsökning och lättare åtgärder

1. Är alla de delar som tillhör EP-larmet "".
2. Är larmet rätt placerat? ex. på handleden, under / i sängen?

3. Kontrollera att kablarna till och ifrån EP-larmet är hela och fina utan några skador.
Att alla kontakterna sitter strömanslutna och är ””.
(Vid skadade kablar eller andra skador, se punkt 6)

4. A (Gäller EPISafe, Som sitter på handleden) Kontrollera att Ep-sensorn är laddad och att det är nya batterier i EP-larmets alla delar (kopplingsdosor), samt att den reagerar vid skakning av handleden. Om JA = allt ok med larmet. Men skickar larmet ej vidare till larmmottagningen, är trygghetslarmet (Basenheten) ""? om Ja = kontakta ansvarig sjuksköterska = då är det något annat som är fel. 
Om NEJ = kontrollera så att Ep-larmets alla delar är "", tips är att starta om alla delar.

Om det finns risk att vatten har kommit in i sensorn. Se bruksanvisning som medföljer och kontakta ansvarig SSK/PAS.

4.B (Gäller övriga EP-larm) Försök dra igång ett larm genom att skaka sängen och se om EP-larmet reagerar.
Om JA = allt är ok med larmet, men skickar ej larmet vidare till larmmottagningen, är trygghetslarmet ""? om Ja = kontakta Sjuksköterska = då är det något annat som är fel. 
Om NEJ = kontrollera igen hur larmet ser ut och att alla larmets delar är "", om det finns några veck/skador på sensorn/sladdarna /larmet. Se punkt 6.

5. Byta batteri: I larmen finns antingen två stycken AAA eller två stycken AA batterier, (undantagsvis 9V). Ni behöver en liten stjärnskruvmejsel. Observera att det kan finnas flera vita eller svarta dosor med batterier till samma larm.

Efter batteribyte är det viktigt att testa larmet, Kontakta ALLTID Doro Trygghetsjouren 0104829000 och förvarna att man ska provlarma från ett EP-larm och vilken brukare det gäller. Samt viktigt att meddela övrig personal. "

6. Om EP-larmet inte fungerar efter ovanstående åtgärder, då gör du på följande sätt:

  • Kontakta ALLITD ansvarig sjuksköterska informera vad som är testat av dessa åtgärder.
  • Sjuksköterska ska alltid kontakta Larmsamordnare enligt rutin!

Nödfall/sista hand: Vid fel, kvällstid, nätter och helger kontakta chef i beredskap via 0470-21666 (gäller endast Växjö kommun, omsorgsförvaltningen och Arbete och Välfärd).

Skriv ut
Senast uppdaterad: 28 april 2022
Larmhandbok