Hur man felsöker GPS-positioneringslarm DS480 (klocka)

Felsökning och lättare åtgärder

  1. Är larmet laddat?
    - Testa med att sätta klockan på laddning, kolla så att strömmen är i. Tryck ner klockan på rätt sätt i laddstationen.
  2. Är laddstationen hel?
    - Där klockan sätts finns det 4 kopparbläck , 93.9 kB.?
    - Finns det en kontakt där strömsladden , 69.3 kB. går in?
  3. Har larmet rätt placering på armen?
  4. Är armbandet helt?
  5. Har någon tappat GPS-larmet, eller ser det trasigt ut?
  6. Ser GPS-klockan vattenskadad ut? Vatten/fukt på insidan om glaset.
  7. OM säkerhetsområde finns - testa att gå utanför området med larmet.
    Ringer Doro Trygghetsjour upp?
    - NEJ: Ring upp trygghetsjouren 0104829000, uppge brukarens behörighetskod och GSM nr, be trygghetsjouren om en spårning, då ni misstänker att klockan är trasig.
    - JA: Trygghetsjouren ringer upp men anger en position som är felaktig. Testa igen att få en spårning. (gå till punkt 6 oavsett om nästa spårning är korrekt)
  8. Hjälper inte ovanstående, kontakta alltid sjuksköterska och ansvarig chef för att stämma av vad som ska göras. Jourtid ska:

- Kommunens personal kontakta beredskapschefen.
- Privata utförare vidtar åtgärd enligt rutin inom företaget.

Upptäckaren skall ALLTID meddela sjuksköterskan i tjänst om GPS-klockan inte fungerar som den ska även vid kortare tillfällen. Sjuksköterska ska alltid meddela larmsamordnare om att GSP-klockan inte fungerar och vilka åtgärder som är gjorda. Upptäckaren kan göra felanmälan till larmsamordnarna men då måste denna även alltid informera ansvarig sjuksköterska.

Kontorstid: Kontakta larmsamordnarna
Under jourtid, ring Doro Trygghetsjouren 0104829000.

Nödfall/sista hand: Vid fel, kvällstid, nätter och helger kontakta chef i beredskap via 0470-21666 (gäller endast Växjö kommun, omsorgsförvaltningen och Arbete och Välfärd).

Skriv ut
Senast uppdaterad: 2 maj 2022
Larmhandbok