Installera nytt trygghetslarm - Landsbygden o Privata
Rutinen visar flödet hur man installera ett trygghetslarm som larmombud på en hemvårdsgrupp.
OBS! Larmet får inte installeras förrän låslösning som fungerar dygnet runt är på plats!
- Meddelande från larmsamordnarna om ny larminstallation och vilket larm (serienummer) som ska kopplas för programmering på enheten kommer till berörd hemvårdsgrupp som ett LifeCare meddelande.
OBS! Programmera INTE in larmknapp och plocka inte bort larmet förrän larmsamordnare meddelat att larmet är färdigprogrammerat och klart. - När larmsamordnarna meddelar att larmet är klart kan larmombudet/enheten programmera in en larmknapp. Provlarma alltid ifrån kontoret och meddela larmmottagningen att det är ett "provlarm ifrån kontoret".
- Enheten kontaktar brukaren eller anhörig och kommer överens om tid för installationen.
- Kontrollera så att nyckel till brukarens bostad finns att lämna. Att lämna nycklar är en förutsättning för att vi ska kunna verkställa insatsen trygghetslarm dygnet runt och vi gör därmed inte speciallösningar med överenskommelser. Ska Duolås installeras behövs dock eventuellt ingen nyckel/portkod/tagg lämnas.
- Om nyckelgömma KAN monteras men brukaren inte vill/kan lämna nyckel, så sätts inget larm! Kontakta biståndshandläggaren och enhetschef.
Ta med följande till installationen av trygghetslarmet:
- Brukaruppgifter
- Två kopior av nyckelkvittenser Trygghetslarm i Växjö kommun
, 117.6 kB, öppnas i nytt fönster.
- Trygghetslarm och bärbar larmknapp
- Nyckelgömmor samt verktyg för installation av nyckelgömma
- Information om "hur ditt nya digitala trygghetslarm fungerar" (folder)
- Information om ditt "nya trygghetslarm och gömma/digitala lås fungerar"
Gör så här vid själva installationen av trygghetslarmet:
- Provlarma alltid ifrån den bärbara larmknappen. Kontrollera att personuppgifterna stämmer och vilken hemvårdsgrupp de ringer till. Kontrollera att uppgifterna stämmer med brukaren. Kontrollera även med omsorgstagaren om det finns anhöriga som ska stå med i Lifecare. larmombudet skriver sedan in eventuella anhöriga i procapita under personuppgifter.
- Gör alltid ett räckviddstest på hur långt och vart larmknappen fungerar i och utanför bostaden , informera alltid brukaren. Om larmknappen inte räcker där brukaren rör sig normalt (i/kring bostaden) till exempel till brevlåda/tvättstuga (i bostaden) kontakta då larmsamordnare.
- Vid installationen ska alltid larmombudet lämna Informationslappen om trygghetslarmet och foldern "Hur ditt trygghetslarm fungerar"
- Ta fram nyckelkvittensen och gå igenom informationen med brukaren/anhörig. Informera om att det är mycket viktigt att hen alltid har larmknappen på sig när hen är hemma. Knappen bör tas av och lämnas hemma vid längre bortavistelse.
- Brukaren/anhörig ska signera mottagen larmutrustning på två kopior av blanketten ”Trygghetslarm i Växjö kommun
, 117.6 kB, öppnas i nytt fönster.” . Ni signerar mottagandet av nycklar på båda kopiorna. På kvittensen ska det alltid noteras personnummer och numret på nyckeln (finns inget nummer, beskriv nyckeln) samt datum då nyckeln togs emot. Lämna en kopia av kvittensen till brukaren.
- Kontrollera att nyckeln fungerar till bostaden. Installera nyckelgömma på lämpligt sätt/plats. Kontakta larmsamordnare om du behöver hjälp.
- Om nyckelgömman sätts på annan plats än huvudytterdörr till bostaden ska detta dokumenteras i LifeCare i ”Uppgifter - Placering nyckelgömma” tydligt, samt alltid informera till "SOL Larmsamordnare" via Lifecare meddelande.
Anmoda gärna brukaren att alltid ha en nyckel i sin servicetub, om fastigheten har sådana (t.ex. Växjöbostäder)
Programemra in en larmknapp:
1. Håll in parkopplingsknappen (Anslutningsknapp, det gröna gemet som finns under tuckan på baksidan av larmapparaten, (9) på bilden nedan) och släpp den när en ljudsignal spelas och (!) ikonen på ovansidan börjar blinka.

Programmeringsknappen under luckan på baksidan av Eliza basenheten
2. Aktivera nu då larmknappen, genom att trycka en gång på larmknappen tills den börja lysa. När Eliza tar emot radiosignalen hörs en ljudsignal.

3. Bekräfta programmeringen genom att trycka ned och släppa den röda larmknappen på Eliza en gång.

Röda stora knappen på ovansidan av basenheten
4. Den lyckade programerningen bekräftas med en ljudsignal.
5. Larmknappen är nu parkopplad. = OK
Obs! Upprepa stegen ovan för att parkoppla fler larmknappar
Rutin hur omsorgspersonal provlarma en larmknapp hemma hos omsorgstagaren.
Kontrollera alltid att larmapparaten har ström, genom att kontrollera om av och på lyser rött på ovansidan av larmapparaten.
Om JA, påbörja punkt 1 nedan.
Om NEJ, dra ur strömsladden ur väggen och sätt i den igen, På undersidan av basenheten finns eventuellt en lucka up och dra ur strömsladden ur larmapparaten/basenhet , 110.9 kB, öppnas i nytt fönster. och sätt i den igen. Sedan kontrollera att strömlampan lyser.
- Tryck en gång lagom hårt på omsorgstagarens bärbara larmknapp.
- Om den bärbara larmknappen visar (grönt, rött,) då har den skickat larmet till larmapparaten.
- Om den bärbara larmknappen visar rött, rött, - så är det inte inprogrammerad i larmapparaten. Se hur man programmera in en larmknapp i basenheten/larmapparaten.Öppnas i nytt fönster.
- Om den bärbara larmknappen inte lyser alls är den död!, då behöver man byta batteri i larmknappenÖppnas i nytt fönster. och sedan prova att larma ifrån den igen.
- Om det inte hjälper prova att programemra in en ny bärbar larmknapp.
2. När provlarmet är skickat från den bärbara larmkanppen till larmapparaten så säger Elizan att det
ringer upp och börja den röda runda knappen på ovansidan av larmapparaten att blinka. Invänta
tills larmmottagningen svarar i larmets högtalare.
Om det inte blir tal: Och larmmottagningen ringer upp omsorgstagaren. TIPS! Ring larmmottagningen och meddela de att ni håller på att provlarma och att ni inte fick talkontakt vid förra försöket. Samtidigt som man trycker på den bärbara larmknappen, för att se om larmmottagningen få till talkontakten.
Om det blir tal och allt hörs bra = larmknappen fungerar som den ska.
Kontorstid, kontakta larmsamordnare vid frågor eller behov av hjälp.
Viktigt att när man gör ett räckviddstest provar man larmknappen nere vid golvet så långt bort från basenheten men ändå inne i bostaden eller dit omsorgstagaren önskar att larmknappen räcker.
Räckviddstest görs för att omsorgstagaren/anhöriga ska veta och känna sig trygga med vetskapen om hur långt ifrån basenheten larmknappen funkar. exempel ner i källaren eller ut till brevlådan.
Så här gör man:
- Tryck ner GRÖN knapp
, 31 kB, öppnas i nytt fönster. (på larmapparaten) tills det kommer ett pip (ca 4 sek), släpp grön knapp.
- Kolla så att Drift-lampan (PÅ) blinkar grönt = programmeringsläget
, 175 kB, öppnas i nytt fönster.på larmapparaten.
- Tryck då normalt på brukarens larmknapp, då spelas det en trudelutt. Fortsätt att trycka på larmknappen titt som tätt runt om i bostaden eller till brevlådan. Så långe man trycker på larmknappen och hör trudelutt ifrån basenheten då har larmknappen kontakt med basenheten. Om trudelutt inte hörs, då räcker inte larmknappen till basenheten. Man kan i vissa fall sätta förstärkare så att signalen räcker längre via larmknappen och basenheten.
- När man har testat klart låter man bara basenheten stänga ner programmeringsläget
- Provlarma alltid ifrån larmknappen innan du lämnar omsorgstagaren.
- Vid problem exempel det händer inget när man tycker på larmknappen. Prova att programmera in larmknappen igen i larmet.
Om det behövs förstärkare, kontakta larmsamordnarna.
På kontoret:
- Meddela alltid enhetschefen, SOL larmsamordnare via LifeCare meddelande
Öppnas i nytt fönster. när larmet och gömma/lås är installerat, samt vilket nummer på låset.
- Förvara kvittensen och checklistan enligt enhetens rutin.