Installera skyddsåtgärdslarm - Landsbygden o Privata
Hur man installera ett Skyddsåtgärds-och HSL-larm, dessa installationer görs främst av larmsamordnarna, om inget annat sägs.
Skyddsåtgärdslarm ordineras alltid av sjuksköterskan.
Vid installationen ska alltid ansvarig sjuksköterska och baspersonal medverka.
Sjuksköterskan/PAS kan alltid läsa i handboken för vård och omsorg Öppnas i nytt fönster. - Skyddsåtgärder samt tvångs- och begränsningsåtgärder.
Öppnas i nytt fönster.
- Sjuksköterskan/PAS meddelar alltid ordination/förskrivningen genom meddelande i LifeCare till "HSL Larmsamordnarna" Meddelandet ska innehålla:
-Omsorgstagarens personnummer.
- Vad är risken är (förslag på larmtyp) och eventuella inställningar.
- Vad orsaken till förskrivningen är.
- Om det är PRIO behov eller inte.
Flöde och installationsbeskrivning:
- PAS/sjuksköterska kontrollera hur man förskriver ett skyddsåtgärds-/HSL-larm "Handbok för vård och omsorg"
- PAS/sjuksköterskan kontaktar larmsamordnarna och beskriver situationen och rådfrågar vad som kan passa om hen är osäker på vilket larm som fungerar för brukaren.
- Larmsamordnarna tar fram lämpligt/lämpliga larm.
Om larmprodukterna som kombineras inte har samma tillverkare/leverantör och det inte finns kombinationsavtal blir det en Specialanpassning. Larmsamordnarna tar fram dokumentationen för larmkombinationen. CE märkningen på alla delar tas bort och kommunen blir produktansvarig för larmkombinationen samt märker upp med nytt id.nr på alla delar av specialanpassningen. - Sedan bokar larmsamordnare installationstid med sjuksköterskan som ordinerat larmet. Viktig att sjuksköterskan bokar in berörda (de som hanterar larmet dagligen) som behöver medverka.
- Vid installationen lämnas:
‑ Leverantörens manual/bruksanvisning (om det är en specialanpassning ska den dokumentationen lämnas och skrivas på av sjuksköterskan).
‑ Signeringslistan för kontrollen.
‑ Felsökning och lättare åtgärdsbeskrivning av larmet.
‑ Inställningsguide/värde (för de inställningar som är viktiga för larmet).
‑ Larmsmordnaren fyller i "Information om skyddsåtgärdslarm" Som lämnas hos användaren/omsorgstagaren. - Larmet ska alltid installeras enligt leverantörens riktlinjer/manual.
- Om det behövs uppsättning av nyckelgömma/accesslösning ska detta göras av berörd personal/enhet vid installationen.
- Det är sjuksköterskans ansvar att berörd personalgrupp får informationen om vad som gäller och hur skyddsåtgärds-/HSL-larm, signeringslistor och kontroller sköts.
- Larmsamordnare skriver i HSL-journalen på aktuell omsorgsgatare, vad som har installerats och anna viktigt information som för skyddsåtgärdslarmet.
Vid frågor eller funderingar kontakta larmsamordnarna
Skriv ut
Senast uppdaterad: 8 januari 2025