Nyckelgömma och Låslösningar

Rutinen är till för att omsorgspersonal och andra medarbetare ska vet hur man felsöker nyckelgömmor och accesslösningar.

Vad man kan göra för att förebygga eventuella fel och problem som kan uppkomma med lås, digitala nycklar och gömmor inom Ordbo.

  1. Prova att aktivera om din digitala nyckel.
  2. Prova med en annan nyckel om det är möjligt.
  3. Kontakta support eller larmsamordnarna om det behövs.
  • Se till att brukarnycklarna i nyckelgömman sitter fästa med gumminyckelhållare
    (gäller ej runda tubcylindrar (portgömmor/trapphusfästen/ motsvarande)
  • Vid minsta misstänka låsproblem exempel om skallen är tappad, byt ut befintlig skalle med en ny (registrera in den nya och avregistrera den gamla till "Digitala lås" via Lifecare meddelande) och lämna det misstänkt trasiga låset till larmsamordnare.
  • OBS! Om en låsskalle krånglar vid öppning och man ändå lyckas få ut den, sätt INTE tillbaka den trasiga, utan byt till en ny låsskallen.
    Och sedan registrera in det nya låset i portalen.
    Lämna det trasiga låset till larmsamordnarna, med tydlig och exakt felbeskrivning.
    (Har ni fått ett ärende-ID från Swedlock, så tejpa det ordentligt på skallen).
  • Ta ut brukarens nyckel ur låset efter öppning
  • Se till att de digitala nycklarna som används har bra batteri, annars byt batteri , 121.7 kB, öppnas i nytt fönster.
    Att ens digitala nyckel behöver byta batteri på, syns alltid i synkstationen. , 64.3 kB, öppnas i nytt fönster.

  • Lämna inte den digitala nyckeln kvar i låsskallen, ta alltid loss nyckeln direkt efter öppning, annars dräneras nyckeln på batteri.
  • Varje enheten bör ha ett bra lager av skallar och gömmor, även ett par runda tubskallar, se lagerhållning.

  • Inför varje vinter, bör varje enhet smörja nyckelgömmorna med silikonsprej (vinterkit , 259.7 kB, öppnas i nytt fönster.), som innehåller silikonsprej och värmekuddar - beställs via larmsamordnarna.
    OBS! INGET får sprejas i de digitala nyckelhålen!

  • Om man har NFC aktiverat på sin mobil eller olika taggar i samma knippa som den digitala nyckeln, kan den digitala nyckeln tillfälligt pausa sig och då blinkar det rött när man försöker öppna nästa gömma/lås. Testa då den digitala nyckeln några gånger i gömman/låset så ska det släppa.

    Även batteriet i den digitala nyckeln tömmas ur om den ligger i närheten av NFC eller taggar (för att den digitala nyckeln tror att NFC/Taggarna försöker prata med nyckeln)

    Om den digitala nyckeln inte fungerar efter ett par gånger testa alltid då att Synka om den, om det inte hjälper kontakta Swedlock support eller larmsamordnarna. Öppnas i nytt fönster.
  • Troligen är den isatt på fel håll, öppna låset med nyckeln och försök banka ur skallen med hammare eller liknande.
  • Sätt sedan i den på rätt håll.
  • Troligen har lösa nycklar inuti fått skallen att fastna halvvägs ut. Försök lirka/skaka/banka våldsamt på gömman, eller om möjligt, ta ner gömman och håll den upp och ner och banka/skaka.
    Hur man slår ut låsskallen ur gömman , 87.5 kB, öppnas i nytt fönster.
  • Får ni ut den, se till att ni fäster brukarnycklarna med s.k. gumminyckelhållare, så minskar risken för att det händer igen.
  • Flytta brukarnycklarna till en ny skalle (ni har på lager) och be ”SOL Larmsamorndare” registrera den i systemet.
  • Lämna den trasiga till larmsamordnare, tejpad med felbeskrivning.
  • Är det fruset? - Använd värmekuddar , 259.7 kB, öppnas i nytt fönster. och hammare. OBS! INGET får sprejas i de digitala nyckelhålen!

  • Nyckeln blinkar rött o piper? - Synka om din nyckel och / eller be en kollega försöka öppna. Fungerar din nyckel ändå inte, byt batteri. Hjälper inte det, be att få nyckeln utbytt. Skicka den gamla med tydlig felbeskrivning till larmsamordnarna.

  • Pluggen/nyckelhålet , 96.4 kB, öppnas i nytt fönster. i gömman verkar löst? - Prova att med spetsen på digitala nyckeln vrida runt det tills det fastnar/klickar (”spetsen” på nyckelhålet uppåt) och sedan prova igen med nyckeln. Felanmälan låset och byt ut det.
  • Nyckeln går inte att vrida? - Försök ta i lite, ibland nyper det lite i början när man ska vrida. Kolla så inget har kommit in i nyckelhålet, försök pilla ut det i så fall. Går det ändå inte måste ni försöka komma in till brukaren på annat vis. Om ni inte kommer in i gömman, försök få brukaren/ anhöriga/ fastighetsansvarig/ granne att öppna och få tillgång till ytterligare brukarnyckel tillfälligt, som kan sättas i en ny gömma om det dröjer med borrningen av den trasiga gömman.

  • Kommer ni inte åt medicinskåpsnyckel, så bör det finnas reservnycklar ni kan använda, antingen på enheten eller hos annan brukare.

  • Nyckeln blinkar grönt, nyckeln vrids lite mer än ett halvt varv men låset öppnas inte? - Låset måste troligen borras, och ni kommer inte kunna komma in i gömman utan hjälp, utan måste hitta annat sätt att komma in till brukaren.

  • Om nyckeln bara snurrar utan att fastna, prova att banka lite på låscylindern och vrid sedan nyckeln 122 grader (lite mer än ett kvarts varv). Har man tur kan det gå att sedan öppna låset. Sätt inte tillbaka skallen i gömman, utan byt till en ny skalle.
  • Portkod / tagg fungerar ej:
    Kontakta fastighetsägare / fastighetsskötare / fastighetsjour

    (Tips: kolla längst ner i brukarens hus, där finns oftast kontaktuppgifter till de som sköter fastigheten)
  1. Registrera in det nya låset i portalen.
  2. Lämna det trasiga låset till larmsamordnarna, med tydlig och exakt felbeskrivning.
    (Har ni fått ett ärende-ID från Swedlock, så tejpa det ordentligt på skallen).
Skriv ut
Senast uppdaterad: 8 januari 2025