Skyddsåtgärdslarm

Här finns råd hur du som personal, leg. personal och chefer ska göra vid fel/problem med ett skyddsåtgärds-/ HSL-larm.

Råden är en vägledning för den som upptäcker att skyddsåtgärden inte fungerar/går sönder, före kontakt med sjuksköterska/chef och larmsamordnare.

Det finns många olika skyddsåtgärds-/HSL-larm, men vissa har samma eller liknande funktion. Larmen har skilda utseenden då de är ifrån olika leverantörer. Det ska finnas bruksanvisning/kortinfo/felsökningsrutin för larmet/en hos omsorgstagaren.

  1. Kontakta alltid ansvarig sjuksköterska och ansvarig chef
  2. Kontakta larmsamordnare vid frågor och behov av hjälp.

Rutinen hur man felsökning och lättare åtgärder av GPS klockan DS480

Hur en DS480 GPS-positionslarm ser ut

Gör så här:

  1. Är larmet laddat?
    - Testa med att sätta klockan på laddning, kolla så att strömmen är i. Tryck ner klockan på rätt sätt i laddstationen.
  2. Är laddstationen hel?
    - Där klockan sätts finns det 4 kopparbläck , 93.9 kB, öppnas i nytt fönster.?
    - Finns det en kontakt där strömsladden , 69.3 kB, öppnas i nytt fönster. går in?
  3. Har larmet rätt placering på armen?
  4. Är armbandet helt?
  5. Har någon tappat GPS-larmet, eller ser det trasigt ut?
  6. Ser GPS-klockan vattenskadad ut? Vatten/fukt på insidan om glaset.
  7. OM säkerhetsområde finns - testa att gå utanför området med larmet.
    Ringer Doro Trygghetsjour upp?
    - NEJ: Ring upp trygghetsjouren 070-600 61 46, uppge brukarens behörighetskod och GSM nr, be trygghetsjouren om en spårning, då ni misstänker att klockan är trasig.
    - JA: Trygghetsjouren ringer upp men anger en position som är felaktig. Testa igen att få en spårning. (gå till punkt 6 oavsett om nästa spårning är korrekt)
  8. Hjälper inte ovanstående, kontakta alltid sjuksköterska och ansvarig chef för att stämma av vad som ska göras. Jourtid ska:
    - Kommunens personal kontakta beredskapschefen.
    - Privata utförare vidtar åtgärd enligt rutin inom företaget.

Upptäckaren skall ALLTID meddela sjuksköterskan i tjänst om GPS-klockan inte fungerar som den ska även vid kortare tillfällen. Sjuksköterska ska alltid meddela larmsamordnare om att GSP-klockan inte fungerar och vilka åtgärder som är gjorda. Upptäckaren kan göra felanmälan till larmsamordnarna men då måste denna även alltid informera ansvarig sjuksköterska.

Kontorstid: Kontakta larmsamordnarna
Under jourtid, ring Doro Trygghetsjouren 070-600 61 46

Rutinen hur man felsökning och lättare åtgärder av GPS klockan 500

 

Finns som svart eller Rosa

Rosa

Gör så här:

  1. Är larmet laddat?
    - Testa med att sätta klockan på laddning, kolla så att strömmen är i. Tryck ner klockan på rätt sätt i laddstationen.
  2. Är laddstationen hel?
    - Där klockan sätts finns det 2 st kopparbläck?
    - Finns det en kontakt där strömsladden går in?
  3. Har larmet rätt placering på armen?
  4. Är armbandet helt?
  5. Har någon tappat GPS-larmet, eller ser det trasigt ut?
  6. Ser GPS-klockan vattenskadad ut? Vatten/fukt på insidan om glaset.
  7. OM säkerhetsområde finns - testa att gå utanför området med larmet.
    Ringer Doro Trygghetsjour upp?
    - NEJ: Ring upp trygghetsjouren 070-600 61 46, uppge brukarens behörighetskod och GSM nr, be trygghetsjouren om en spårning, då ni misstänker att klockan är trasig.
    - JA: Trygghetsjouren ringer upp men anger en position som är felaktig. Testa igen att få en spårning. (gå till punkt 6 oavsett om nästa spårning är korrekt)
  8. Hjälper inte ovanstående, kontakta alltid sjuksköterska och ansvarig chef för att stämma av vad som ska göras. Jourtid ska:
    - Kommunens personal kontakta beredskapschefen.
    - Privata utförare vidtar åtgärd enligt rutin inom företaget.

Upptäckaren skall ALLTID meddela sjuksköterskan i tjänst om GPS-klockan inte fungerar som den ska även vid kortare tillfällen. Sjuksköterska ska alltid meddela larmsamordnare om att GSP-klockan inte fungerar och vilka åtgärder som är gjorda. Upptäckaren kan göra felanmälan till larmsamordnarna men då måste denna även alltid informera ansvarig sjuksköterska.

Kontorstid: Kontakta larmsamordnarna
Under jourtid, ring Doro Trygghetsjouren 070-600 61 46

När omsorgstagaren tillhör kommunal hemvård eller använder sig av kommunal nattpatrull, ska denna rutin följas för att säkerställa funktionen av GPS-klockorna.

 

Larmmottagningen skickar ut ett larm eller en flaggning om att aktuell GPS-klocka har svagt batteri eller är tomt = avstängd. Personalgruppen som tar emot detta larm ska då alltid följa denna rutin.

 

Natten:
Får ni ett larm/flaggning av larmmottagningen "Careium" att en GPS-klocka har svagt batteri eller är tomt/avstängt.

1. Ska alltid meddela berörd HV-gr, så att de kan sätta klockan på laddningen minst 2 timmar och inte den vanliga laddningen tiden.

 

Dag/kvällen:
När ni får meddelande från nattpatrullen att en GPS-klockan har svagt batteri/lågt batteri eller tomt/avstängd.

1. Ska ni alltid sätta aktuell GPS-klocka på laddning i minst 2 timmar. För att säkerställa dess funktion.

Om en GPS-klocka är avstängd så behöver den 2 timmar i laddstationen för att vakna upp och tar laddningen. Annas kommer inte GPS-klockan att funka vid en spårning.

Rutin hur man felsöker ett dörrlarm och vilka vanligaste åtgärder som rekommenderas.

 

Ett dörrlarm skall alltid kontrolleras minst 1 gång i veckan för att säkerställa fel och brister på larmet. Kontrollera även så att larmet sitter rätt placerat, på lgh-/dörren. Ansvarig sjuksköterska/PAS ordinerar alltid av personalen att kontrollen görs och signeras enligt rutin.

 

Felsökning och lättare åtgärder

  1. Är larmet PÅ?
  2. Har larmet rätt placering? På det uppmärkta stället som är förbestämt?
  3. Finns magneten kvar? Finns dörrlarmet kvar?
    Är larmet flyttat på? Ser det trasigt ut? Om inte, testa att byta batteri (punkt 5) om inte det hjälper,
    se punkt 8.
  4. Byta batteri: I larmen finns antingen två stycken AAA eller två stycken AA batterier, undantagsvis 9V. Ni behöver en liten stjärnskruvmejsel. Observera att det kan finnas flera vita eller svarta dosor med batterier till samma larm.
  5. Vid provlarmning: Innan ni testar är det viktigt att meddela övrig personal. Då larmet ringer via ett trygghetslarm. Meddela de som har larmtelefonerna att ni ska provlarma och hos vem. Prova därefter larmet för att kontrollera om det funkar med de åtgärder som ni har gjort.
  6. Om larmet inte fungerar, se om ni kan följa bruksanvisningen/manualen för att återinstallera larmet.
  7. . Hjälper inte ovanstående, kontakta alltid ansvarig sjuksköterska och ansvarig chef för att stämma av vad som ska göras fram tills larmet fungerar igen.
  8. Kontakta larmsamordnare vid frågor och behov av hjälp.

Rutin hur man gör en felsökning av Fallarm, vad som är viktigt att tänka på och följa vid felsökningen. Detta görs främst av omvårdnadspersonal om inget annat framstår i ordinationen.

 

Felsökning och lättare åtgärder av fallarm

  1. Är larmet PÅ?
    - Reagerar det när du trycker på det?
    - Aktivera larmet? - se bruksanvisning
  2. Har larmet rätt placering? (på handleden eller annan bestämd placering).
  3. Ser larmet trasigt ut? Om inte, se punkt 6.
  4. Vid provlarmning: Innan ni testar är det viktigt att meddela övrig personal, då larmet ringer via ett trygghetslarm. Meddela då de som har larmtelefonerna att ni ska provlarma och hos vem. Prova därefter larmet för att kontrollera om det fungerar med de åtgärder som ni har gjort.
  5. Om larmet inte fungerar, se om ni kan följa bruksanvisningen/manualer för att återinstallera larmet.
  6. Hjälper inte ovanstående, kontakta alltid ansvarig sjuksköterska och ansvarig chef för att stämma av vad som ska göras fram tills larmet fungerar igen.
  7. Kontakta larmsamordnare vid frågor och behov av hjälp.

Fallarm kan personalen själva inte byta batteri i, det sitter specialbatteri i dem.
Larmsamordnarna måste därför alltid kontaktas när batteriet

Rutinen hur man felsöker och lättare åtgärder när ett EP-larm inte fungerar som det ska.

Felsökning och lättare åtgärder

1. Är alla de delar som tillhör EP-larmet "PÅ".

2. Är larmet rätt placerat? ex. på handleden, under / i sängen?

3. Kontrollera att kablarna till och ifrån EP-larmet är hela och fina utan några skador.
Att alla kontakterna sitter i och strömanslutna och är ”PÅ”. (Vid skadade kablar eller andra skador, se punkt 6)

4a. Gäller EPISafe, Som sitter på handleden:
Kontrollera att Ep-sensorn är laddad och att det är nya batterier i EP-larmets alla delar (kopplingsdosor), samt att den reagerar vid skakning av handleden. Om JA = allt ok med larmet. Men skickar larmet ej vidare till larmmottagningen, är trygghetslarmet (Basenheten) "PÅ"? om Ja = kontakta ansvarig sjuksköterska = då är det något annat som är fel. 
Om NEJ = kontrollera så att Ep-larmets alla delar är "PÅ", tips är att starta om alla delar.

Om det finns risk att vatten har kommit in i sensorn. Se bruksanvisning som medföljer och kontakta ansvarig SSK/PAS.

4b. Övriga EP-larm:
Försök dra igång ett larm genom att skaka sängen och se om EP-larmet reagerar.
Om JA = allt är ok med larmet, men skickar ej larmet vidare till larmmottagningen, är trygghetslarmet "PÅ"? om Ja = kontakta Sjuksköterska = då är det något annat som är fel. 
Om NEJ = kontrollera igen hur larmet ser ut och att alla larmets delar är "PÅ", om det finns några veck/skador på sensorn/sladdarna /larmet. Se punkt 6.

5. Batteri Byte: Görs alltid av larmsamordnarna

Efter batteribyte är det viktigt att testa larmet, Kontakta ALLTID Doro Trygghetsjouren 070-6006146 och förvarna att man ska provlarma från ett EP-larm och vilken brukare det gäller. Samt viktigt att meddela övrig personal. "

6. Om EP-larmet inte fungerar efter ovanstående åtgärder, då gör du på följande sätt:

  • Kontakta ALLITD ansvarig sjuksköterska informera vad som är testat av dessa åtgärder.
  • Sjuksköterska ska alltid kontakta Larmsamordnare enligt rutin!

Text

Rutin hur man gör en felsökning av säng-, sitt-, matt- och rörelselarmet, vad som är viktigt att tänka på och följa vid felsökningen. Detta görs främst av omvårdnadspersonal om inget annat framstår i ordinationen.

 

Felsökning och lättare åtgärder

  1. Är larmet PÅ?
  2. Har larmet rätt placering? På det uppmärkta stället som är förbestämt?
  3. Gäller rörelsevakt: Är det något som skymmer larmet t.ex. ett täcke?
    Är larmet flyttat på? Ser det trasigt ut? Om inte, testa att byta batteri (punkt 5) om inte det hjälper,
    se punkt 8.
  4. Gäller säng-, sitt-, mattlarm: Är larmet vikt eller har annan skada? Kontrollera att kablarna till och från larmet är hela och fina utan några skador. Vid skadade kablar se punkt 8.
  5. Byta batteri: I larmen finns antingen två stycken AAA eller två stycken AA batterier, undantagsvis 9V. Ni behöver en liten stjärnskruvmejsel. Observera att det kan finnas flera vita eller svarta dosor med batterier till samma larm.
    OBS!
    Den runda typen av rörelsevakt (PIR) byter larmsamordnare batteri i.
  6. Vid provlarmning: Innan ni testar är det viktigt att meddela övrig personal. Då larmet ringer via ett trygghetslarm. Meddela de som har larmtelefonerna att ni ska provlarma och hos vem. Prova därefter larmet för att kontrollera om det funkar med de åtgärder som ni har gjort.
  7. Om larmet inte fungerar, se om ni kan följa bruksanvisningen/manualen för att återinstallera larmet.
  8. Hjälper inte ovanstående, kontakta alltid ansvarig sjuksköterska och ansvarig chef för att stämma av vad som ska göras fram tills larmet fungerar igen
  9. Kontakta larmsamordnare vid frågor och behov av hjälp.
Skriv ut
Senast uppdaterad: 8 januari 2025