Trygghetslarm "Staden"
Trygghetslarmskedjan som Växjö kommun Ordinärt boenden i dagsläget använder sig av är av leverantören Careium (trygghetslarm, basenheter/larmappareter och larmmottagning).
Careium Trygghetsjour i Malmö nås på 010-4829000.
Bra om man även spar ner larm telefonnumret som trygghetsjouren kontaktar personalen vid larm.
Enheten gör kontrollen VARJE DAG: både klockan 7:00 och klockan 16:00
1. Logga in på enhetens datorn och gå till https://carephone.icareonline.com Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
2. Logga in med gruppens inloggning. Kontakta larmsamordnare om du inte kan inloggningen.
3. Förstasidan i IcareOline som du kommer till, där visas alla larm som har problem som en röd ”plutt” och med texten ”Heartbeat saknas…” det finns även ett nummer som börjar med 78xxxxx. Klicka på numret.
4. Om larmet är rött och på ”Strömläge” – står det Batteri (då saknas strömmen till larmet).
5. Om larmet är rött och på ”Strömläge” – står det NÄTSTRÖM (då behövs larmet startas om, och sedan provlarmas från larmknappen).
6. Står det något om att det ska avsl = avslutas, ej bytt eller att brukaren inte är hemma (CLV, KTP/ej hemma m.m.), så kan du bortse från att kolla detta larm.
7. Kontrollera övriga röda larm snarast!
Rutin hur omsorgspersonalen felsöker ett trygghetslarm och detta är något som alla medarbetare på enhet bör kunna.
OBS!!
Har larmet ström? (Vid normaldrift lyser den stora röda knappen samt (av/på) ikonen jämta ! på ovanssidan = ström.
Kontrollera följande:
- Tryck in alla kablarna till larmet ordentligt i båda ändar.
, 110.9 kB, öppnas i nytt fönster. Undvik att trycka på någon av knapparna på ovansidan när du hanterar basenheten.
- Stäng av och sätt på larmet på baksidan - det finns en svart liten spak
, 107.5 kB, öppnas i nytt fönster. jämte strömsladden som man drar åt sidan.
- Sätt på larmet igen och vänta tills den gröna fyrkantiga knappen slocknar på ovansidan och endast av och på indikatoikonen lyser. Be brukaren provlarma från den bärbara larmknappen.
- Om inga lampor lyser är det troligen problem med strömtillförseln. Prova i ett annat eluttag som du vet fungerar (testa med en lampa, t.ex.) Hjälper inte det, byt ut strömadapter.
, 1.7 MB, öppnas i nytt fönster. Ni ska ha reservadaptrar på lager på kontoret, annars låna en av ett lagerlarm (om din enhet har lagerlarm)
- Kontrollera mobilnätets signalstyrka på enheten:
5a. Ta bort luckan till facket på baksidan av enheten för att komma åt underhållsknapparna.
5b. Tryck två gånger på knappen för parkoppling .
5c. En syntetisk röst säger: Service Mode!
5d. Tryck på den gröna fyrkantiga knappen flera gånger tills en syntetisk röst säger: Signal strength!
5e. Tryck en gång på larmknappen .
5f. Den aktuella signalstyrkan presenteras av en syntetisk röst.
5g. Tryck på knappen Cancel (Avbryt) för att lämna serviceläget.
5h. Sätt tillbaka luckan.
Obs! Om det inte är möjligt att uppnå ett godkänt värde måste en extern antenn användas. Kontakta då larmsamordnare
Du kan prova att sätta det i ett annat fönster. - Om ! lampan är släckt och av/på indikato ikonen lyser rött och inget händer eller börjar blinka när man provlarmar från bärbara larmknappen är det fel på knappen eller inprogrammeringen.
6a. Om inga lampor lyser på larmknappen vid tryck är det fel på knappen. Då måste den bytas ut. Tejpa "Trasig/Fel" på den trasiga larmknappen och lägg för transport till larmsamordnarna.
6b. Prova att programmera in en ny larmknapp.
6c. Kontakta larmsamordnare
6d. Sätt ett reservlarm om det inte funkar med något annat och du inte får kontakt med larmsamordnare - Om lampan på basenhetens stora röda knappen börjar blinka vid tryck på larmknappen, men larmmottagningen inte svarar senast efter 3 minuter (eller larmet inte rings över till brukaren eller larmtelefonen)
7a. Kontakta larmsamordnare
7b. Sätt ett ”Reservlarm". - Om Reservlarm inte heller fungerar, erbjud extra tillsyn och meddela enhetschef/beredskap och "SOL armsamordnare" via LifeCare meddelande
Kontorstid kontakta larmsamordnare vid frågor eller behov av hjälp.
Vid problem lyser lamporna enligt följande:
Om talkommunikation inte fungerar:
- Kontakta larmsamordnare o kontrollera att larmmottagningen ser vem larmet kommer ifrån.
Rutin hur omsorgspersonalen felsöker ett trygghetslarm och detta är något som alla medarbetare på enhet bör kunna.
OBS!!
Har larmet ström? (Vid normaldrift lyser en liten röd lampa på stora röda knappen samt den vänstra av de tre uppe till vänster (grönt= larmet har ström)).
Kontrollera följande:
- Tryck in alla kablarna till larmet ordentligt i båda ändar. För att komma åt kablarna i larmet måste du (troligen) lyfta på luckan på undersidan där sladden/sladdarna går in. Undvik att trycka på någon av knapparna på ovansidan när du hanterar basenheten.
- Stäng av och sätt på larmet på undersidan eller baksidan - det finns en svart liten spak
, 108 kB, öppnas i nytt fönster. jämte strömsladden som man drar åt sidan.
- Sätt på larmet igen och vänta tills den gröna lampan av de tre små lamporna lyser och lampan vid "+" har slocknat på ovansidan.
- Om inga lampor lyser är det troligen problem med strömtillförseln. Prova i ett annat eluttag som du vet fungerar (testa med en lampa, t.ex.) Hjälper inte det, byt ut strömadapter. Ni ska ha reservadaptrar på lager på kontoret, annars låna en av ett lagerlarm.
- När lampan vid "+" har slocknat, be brukaren provlarma från den bärbara larmknappen.
- Om + lampan inte slocknar är det problem med kommunikationen med GSM-mobilnätet. Det kan bero på SIM-kortet eller antennen (eller nätet generellt). Följ nedan två punkter och starta sedan om och prova igen.
För att kontrollera SIM-kortet, stäng av larmet och öppna den långsmala luckan, 208.5 kB, öppnas i nytt fönster. jämte av- och på-knappen. ibland sitter det en liten stjärnskruv som fäster den luckan. Pilla ut SIM-kortet
, 168.2 kB, öppnas i nytt fönster. och rengör kontaktblecken på kortet. Sätt sedan tillbaka SIM-kortet ordentligt och på rätt håll.
- Kontrollera även att trygghetslarmets antenn sitter ordentligt i skruvad, 220.4 kB, öppnas i nytt fönster.. Ibland har själva fästet lossnat, skruva i det med en fast nyckel nr 8. Det är viktigt att larmet står i ett fönster för att få bästa GSM-täckning
, 145.4 kB, öppnas i nytt fönster.. Ibland behövs en annan antenn för att få bättre täckning. Du kan prova att sätta det i ett annat fönster, om larmet inte är kopplat i Wexnet/kabelinternet
, 107.4 kB, öppnas i nytt fönster..
- Om + lampan är släckt och lilla gröna lampan lyser och inget händer eller börjar blinka när man provlarmar från bärbara larmknappen är det fel på knappen eller inprogrammeringen.
-Om inga lampor lyser på larmknappen vid tryck är det fel på knappen. Då måste den bytas ut. Tejpa "Trasig/Fel" på den och lägg för transport till larmsamordnarna. Sätt ett akutlarm om det behövs.
- Om inget händer vid tryck på bärbara knappen men det lyser från knappen så är den troligen avprogrammerad. Programmera in en ny larmknapp. - Om lampan på basenhetens stora röda knappen börjar blinka vid tryck på larmknappen, men larmmottagningen inte svarar senast efter 3 minuter (eller larmet inte rings över till brukaren eller larmtelefonen); sätt ett ”reservlarm".
- Om reservlarm inte heller fungerar, erbjud extra tillsyn och meddela enhetschef/beredskap och larmsamordnare
Kontorstid kontakta larmsamordnare vid frågor eller behov av hjälp.
ETH (Wexnet)-kopplade larm (med internetkabel) , 107.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Vid problem lyser lamporna enligt följande:
- !-lampan (utropstecken) lyser eller blinkar rött om det är problem med den fasta internetkopplingen (tjocka kabeln). Larmet bör fungera (med lite fördröjning) om + lampan är släckt. Tryck i nätverkskabeln ordentligt i båda ändar och starta om larmet, om inte utropstecknet slutar lysa kontakta larmsamordnare.
- Larmet fungerar inte om både ! och + lyser, sätt i så fall ett reservlarm
Om talkommunikation inte fungerar:
- Kontakta larmsamordnare o kontrollera att larmmottagningen ser vem larmet kommer ifrån.
Rutin hur omsorgspersonalen felsöker ett trygghetslarm och detta är något som alla medarbetare på enhet bör kunna.
Kontrollera följande:
- Tryck in alla kablarna till larmet ordentligt i båda ändar.
Gäller för Eliza, 140.7 kB, öppnas i nytt fönster.: På baksidan av larmapparaten sitter av/på, det är en lite svart kanpp som man skjuter åt sidan
, 107.5 kB, öppnas i nytt fönster.. Undvik att trycka på någon av knapparna på ovansidan när du hanterar basenheten.
- Stäng av och sätt på larmet på baksidan eller undersidan, vänta några minuter.
Det fungerar inte att bara dra ut strömmen till larmet då alla larm har batteribackup. Därför måsta man bryta strömmen å under elelr baksidan av apparaten. - Gäller för Eliza
, 140.7 kB, öppnas i nytt fönster.: Starta upp larmet igen vänta tills endast av/på ikonen och larmknappen lyser i fast sken
, 108.6 kB, öppnas i nytt fönster.. Be brukaren provlarma från den bärbara larmknappen.
- Om inga lampor lyser är det troligen problem med strömtillförseln. Prova i ett annat eluttag som du vet fungerar (testa med en lampa, t.ex.) Hjälper inte det, byt ut strömadapter. Ni ska ha reservlarm på lager på kontoret, annars låna en av ett lagerlarm (om din enhet har lagerlarm), Kontakta larmsamordnare.
Kontrollera följande:
- Tryck in alla kablarna till larmet ordentligt i båda ändar.
Gäller för CareIPMobile, 84.9 kB, öppnas i nytt fönster.: För att komma åt kablarna i larmet måste du (troligen) lyfta på luckan på undersidan där sladden/sladdarna går in
, 123.7 kB, öppnas i nytt fönster.. Undvik att trycka på någon av knapparna på ovansidan när du hanterar basenheten.
- Stäng av och sätt på larmet på baksidan eller undersidan, vänta några minuter.
Det fungerar inte att bara dra ut strömmen till larmet då alla larm har batteribackup. Därför måsta man bryta strömmen å under elelr baksidan av apparaten. - Gäller för CareIPmobil:
, 84.9 kB, öppnas i nytt fönster. Sätt på larmet igen och vänta tills den gröna lampan av de tre små lamporna lyser och lampan vid "+" har slocknat på ovansidan. Be brukaren provlarma från den bärbara larmknappen.
- Om inga lampor lyser är det troligen problem med strömtillförseln. Prova i ett annat eluttag som du vet fungerar (testa med en lampa, t.ex.) Hjälper inte det, byt ut strömadapter. Ni ska ha reservlarm på lager på kontoret, annars låna en av ett lagerlarm (om din enhet har lagerlarm), Kontakta larmsamordnare.
Programemra in en larmknapp:
1. Håll in parkopplingsknappen (Anslutningsknapp, det gröna gemet som finns under tuckan på baksidan av larmapparaten, (9) på bilden nedan) och släpp den när en ljudsignal spelas och (!) ikonen på ovansidan börjar blinka.

2. Aktivera nu då larmknappen, genom att trycka en gång på larmknappen. När Eliza tar emot
radiosignalen hörs en ljudsignal.

3. Bekräfta programmeringen genom att trycka ned och släppa den röda larmknappen på Eliza en gång.

4. Den lyckade programerningen bekräftas med en ljudsignal.
5. Larmknappen är nu parkopplad. = OK
Obs! Upprepa stegen ovan för att parkoppla fler larmknappar
Kontrollera alltid att larmapparaten har ström, genom att kontrollera om av och på lyser rött på ovansidan av larmapparaten.
Om JA, påbörja punkt 1 nedan.
Om NEJ, dra ur strömsladden ur väggen och sätt i den igen, På undersidan av basenheten finns eventuellt en lucka up och dra ur strömsladden ur larmapparaten/basenhet , 110.9 kB, öppnas i nytt fönster. och sätt i den igen. Sedan kontrollera att strömlampan lyser.
- Tryck en gång lagom hårt på omsorgstagarens bärbara larmknapp.
- Om den bärbara larmknappen visar (grönt, rött,) då har den skickat larmet till larmapparaten.
- Om den bärbara larmknappen visar rött, rött, - så är det inte inprogrammerad i larmapparaten.
- Om den bärbara larmknappen inte lyser alls är den död!, då behöver man byta batteri i larmknappen och sedan prova att larma ifrån den igen.
- Om det inte hjälper prova att programemra in en ny bärbar larmknapp.
2. När provlarmet är skickat från den bärbara larmkanppen till larmapparaten så säger Elizan att det
ringer upp och börja den röda runda knappen på ovansidan av larmapparaten att blinka. Invänta
tills larmmottagningen svarar i larmets högtalare.
Om det inte blir tal: Och larmmottagningen ringer upp omsorgstagaren. TIPS! Ring larmmottagningen och meddela de att ni håller på att provlarma och att ni inte fick talkontakt vid förra försöket. Samtidigt som man trycker på den bärbara larmknappen, för att se om larmmottagningen få till talkontakten.
Om det blir tal och allt hörs bra = larmknappen fungerar som den ska.
Kontorstid, kontakta larmsamordnare vid frågor eller behov av hjälp.
Rutin hur man provlaram ifrån omsorgstagarens larmknapp. Larmknappen är den knapp som man kan ha runt handleden eller runt halsen.
Hur man programmera in en larmknapp i en larmapparat/basenhet:
- Tryck ner GRÖN knapp
, 81 kB, öppnas i nytt fönster. tills det kommer ett pip (ca 4 sek), släpp grön knapp

2. Kolla så att Drift-lampan (PÅ) blinkar grönt = programmeringsläget

3. Tryck då på brukarens ”nya” larmknapp, då spelas det en trudelutt.
4. Tryck sedan kort på RÖD knapp på basenheten för att bekräfta ny larmknapp (spelas en trudelutt och larmknappen är inlagd).
Upprepa från punkt 3 om flera knappar finns i hushållet
5. Provlarma ALLTID från varje larmknapp om det finns många i hushållet.
6. Meddela larmsamordnarna att bytet är klart.
Om larmet spelar en trudelutt INNAN du tryckt på larmknappen, börja om från punkt 1.
Larmet har snappat upp någon annan radiokod.
OBS!!! Man får inte radera något tillbehör/larmknapp i larmapparat/basenhet!
Kontrollera alltid att larmapparaten har ström och att strömlampan , 150.2 kB, öppnas i nytt fönster. lyser grönt.
Om JA, påbörja punkt 1 nedan.
Om NEJ, dra ur strömsladden , 290.8 kB, öppnas i nytt fönster. ur väggen och sätt i den igen, På undersidan av basenheten finns eventuellt en lucka uppe vid antennen se bild öppna luckan
, 123.7 kB, öppnas i nytt fönster. och dra ur strömsladden ur larmapparaten/basenhet
, 116.9 kB, öppnas i nytt fönster. och sätt i den igen. Sedan kontrollera att strömlampan lyser.
1. Tryck en gång lagom hårt på omsorgstagarens bärbara larmknapp.
- Om den bärbara larmknappen visar (grönt, rött, grönt) då har den skickat larmet till.
- Om den bärbara larmknappen visar rött, rött, rött - så är det inte inprogrammerad i . Se hur man programmera in en larmknapp i
- Om den bärbara larmknappen inte lyser alls är den död!, då från man Programmera in en NY bärbar larmknapp.
2. När larmet är skickat till basenheten så börja den lilla indikatorlampan blinka i den stora röda knappen på basenheten, efter en stund börja basenheten ringa upp larmmottagningen. Invänta tills larmmottagningen svarar i larmet.
Om det inte blir tal: Och larmmottagningen ringer upp omsorgstagaren. TIPS! Ring larmmottagningen och meddela de att ni håller på att provlarma och att ni inte fick talkontakt vid förra försöket. Samtidigt som man trycker på den bärbara larmknappen, för att se om larmmottagningen få till talkontakten.
Om det blir tal och allt hörs bra = larmknappen fungerar som den ska.
Kontorstid, kontakta larmsamordnare vid frågor eller behov av hjälp.
Hur man byter batteri i en larmknapp och vad som är viktigt att tänka på.
Hur man byter batteri och sätter i kretskort på en Elliot/Enzo larmknappar
- Viktigt att ta med sig båda sorternas batteri (CR2430 och CR2032) men även 1–2 nya larmknappar.
- Alla 4 skruvarna måste skruvas tillbaka för att larmknappen ska vara vattentät.
Om man tappar en skruv så tar man en skruv från en av de nya larmknapparna som man har med sig.
Larmknappen som då saknar x antal skruvar skickar man till larmsamordnarna för reparation. - Om larmknappen är sliten och dålig så måste man byta den mot en ny!
Då programmerar man endast in en ny och återkoppla till larmsamordnarna att man har programmerat in en ny larmknapp!
OBS!! Man får EJ RADERA något i larmapparaten.
OM man upplever problem med en/flera larmknappar exempel att de inte fungerar efter batteribyte, kan det vara något annat fel på själva knappen. De/dessa larmknappar ska alltid skickas till larmsamordnarna för service.
Viktigt är att man skriver en tydlig beskrivning på felet och om man har provat att byta batteri i den.
Rutin hur man installera ett Reservlarm hemma hos en omsorgstagare där deras ordinarie trygghetslarm inte fungerar som det ska.
Hemtjänstens personal Installera ett Reservlarm:
- Ta ett reservlarm från ert förråd med serienr. Se till att rätt reservlarmknapp finns med!
- Från kontoret ring Careium Trygghetsjour på 010-482 9000, fråga efter Driftansvarig eller Teamleader. Meddela att du tänker koppla in ett reservlarm hos omsorgstagaren (Förnamn, Efternamn) med personnummer xxxxxx-yyyy. Berätta vilket serienummer det är på reservlarmet (75xxxxx).
- Åk till omsorgstagaren och stäng av det gamla larmet. Plocka bort omsorgstagarens trasiga larm och ordinarie larmknapp, strömsladd med mera och ta med det till ert kontor.
OBS! Finns dörrlarm, EP-larm med mera som är kopplat till det trasiga larmet då fungerar dessa inte när man kopplar in reservlarmet hos omsorgstagaren! - Koppla in reservlarmet i ett strömuttag hos omsorgstagaren, vid/i ett fönster.
- Starta med den svarta knappen på baksidan av larmet där strömsladden går in.
- Vänta 5 minuter och tryck på den bärbara larmknappen som följer med reservlarmet.
- När larmmottagningen svarar i larmet, ska de svara med aktuell omsorgstagaren namn.
Om namnet inte är rätt, ring till Trygghetsjouren igen och upprepa begäran, se punkt 2. - Meddela "SOL larmsamordnarna" via LifeCare meddelande, att ett reservlarm är satt hos aktuell omsorgstagaren, samt var det trasiga larmet finns.
* Ämnesraden – omsorgstagarens namn och personnummer.
* I meddelandet - Att ett reservlarm med S/N installerat och datum. Vart det trasiga trygghetslarmet och larmknappen finns.
- Innan Bytet:
Larmsamordnare bokar tid med hemtjänsten eller omsrogstagaren för att installera ett ogrinal larm istället för Reservlarmet.
Hos omsorgstagaren: - Larmsamorndare: Stäng av och koppla bort reservlarmet (larmapparaten, strömsladden och reservlarmknappen som tillhör reservlarmet)
- Larmsamorndnare: Koppla in och starta det nya larmet på samma sätt som det ordinarie satt. Programmera in brukarens ordinarie larmknapp samr övriga larm som ska finns med.
- Larmsamordnare: låter omsorgstagaren provlarma från sin nya larmknapp, hör med larmmottagningen så att allt är korrekt.
- Hemtjänsten: Torka/städa av reservlarmet + reservlarmsknappen.
- Hemtjänsten: Lägg sedan reservlarmet + larmknappen på sin plats hos er på kontoret (där reservlarmen ska ligga).
- Larmsamorndare: Skriver i SOL-journalanteckningen att ett ordinarie larm är nu installerat och reservlarmet är bortplockat .