Larmombud Säbo ÄO
Varje boenden/enheten ska ha några larmombud sköter installationer och avinstallationer av SOL och skyddsåtgärds-/HSL-larm på boendet/enheten.
Viktigt att boendet har täckning över semestrar och andra ledigheter samt sjukdom.
Om larmombudet på boendet/enheten behöver mer kunskap/utbildning eller annan hjälp kan enhetschefen kontakta larmsamordnare Jennie Lagerwall
- Installera SOL-larm och HSL-/skyddsåtgärdslarm efter ordination (dörr-/rörelse-/säng-/sitt-/matt-/smitlarm och fallarm, EP-larm
- GPS larm installeras av larmsamordnare.
- Avsluta SOL-larm / Skyddsåtgärds-/HSL-larm och avregistrerad i internlarmsystemet.
- Felsöka - larm som enheten har och HSL-/skyddsåtgärdslarm. Om inget annat står i instruktionerna för larmet.
- Felanmäla till leverantör vid problem.
- Bevaka om larmrutiner inte följs eller efterlevs.
- Hjälpa till att visa och informera övriga i personalgruppen hur larmen funkar och vad som krävs.
Skriv ut
Senast uppdaterad: 19 maj 2025