Larmombud Säbo ÄO

Varje boenden/enheten ska ha några larmombud sköter installationer och avinstallationer av SOL och skyddsåtgärds-/HSL-larm på boendet/enheten.

Viktigt att boendet har täckning över semestrar och andra ledigheter samt sjukdom.

Om larmombudet på boendet/enheten behöver mer kunskap/utbildning eller annan hjälp kan enhetschefen kontakta larmsamordnare Jennie Lagerwall

  • Installera SOL-larm och HSL-/skyddsåtgärdslarm efter ordination (dörr-/rörelse-/säng-/sitt-/matt-/smitlarm och fallarm, EP-larm

  • GPS larm installeras av larmsamordnare.

  • Avsluta SOL-larm / Skyddsåtgärds-/HSL-larm och avregistrerad i internlarmsystemet.

  • Felsöka - larm som enheten har och HSL-/skyddsåtgärdslarm. Om inget annat står i instruktionerna för larmet.

  • Felanmäla till leverantör vid problem.

  • Bevaka om larmrutiner inte följs eller efterlevs.

  • Hjälpa till att visa och informera övriga i personalgruppen hur larmen funkar och vad som krävs.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 19 maj 2025
Larmhandbok