1. Inst. trygghetslarm

Hur larmombud göra vid en larminstallation av trygghetslarm

OBS! Larmet får inte installeras förrän accesslösning som fungerar dygnet runt är på plats!

Om nyckelgömma KAN monteras men brukaren inte vill/kan lämna nyckel, så sätts inget larm! Kontakta biståndshandläggare och enhetschef.


Meddelande om ny larminstallation och vilket larm som ska kopplas för programmering kommer i LifeCare från larmsamordnarna. OBS! programmera INTE in larmknapp och plocka inte bort larmet förrän larmsamordnare meddelat att larmet är färdigprogrammerat och klart.

Om ett larm ska kopplas i ETH/Wexnet så meddelar alltid larmsamordnarna detta i meddelandet via Lifecare.

Enheten kontaktar brukaren eller anhörig och kommer överens om tid för installationen.
- Kontrollera så att nyckel till brukarens bostad finns att lämna. Att lämna nycklar är en förutsättning för att vi ska kunna verkställa insatsen trygghetslarm dygnet runt och vi gör därmed inte speciallösningar med överenskommelser. Ska Duolås installeras behövs dock eventuellt ingen nyckel/portkod/tagg lämnas.

Vid installation tas följande med: brukaruppgifter, två kopior av nyckelkvittenser ”Trygghetslarm i Växjö kommun , 117.6 kB.”,Checklista för installation av larm , 24.3 kB., trygghetslarm och knapp, nyckelgömmor, verktyg för installation av nyckelgömma, olika längd på nätverkskabel om larm ska sättas i Wexnet. Vid installation av larm:

  1. GSM: koppla larm i ett eluttag vid ett fönster. Sätt på larmet
  2. ETH: koppla larm i stadsnätuttag, om det behövs koppla in en "växjö kommun" switch , 354.8 kB. och eluttag, sätt på larmet. Fäst eventuellt upp kabel och/eller larmet. Kontakta larmsamordnare när du är på plats, så vi kan fixa till larmet.

  1. Provlarma alltid ifrån bärbara larmknappen. Kontrollera att personuppgifterna stämmer och vilken grupp de ringer till. Kontrollera att uppgifterna stämmer med brukaren. Kontrollera även med omsorgstagaren om det finns anhöriga som ska stå med i Procapita. larmombudet skriver sedan in evtuella anhöriga i procapita under personuppgifter - uppgifter person - närstående - lägg till.

  2. Gör räckviddstest på knappen och informera vid behov brukaren om var knappen inte fungerar. Fungerar det inte där brukaren rör sig normalt (i/kring bostaden) till exempel till brevlåda/tvättstuga kontakta larmsamordnare.

  3. Ta fram nyckelkvittensen och gå igenom informationen med brukaren/anhörig. Informera om att det är mycket viktigt att hen alltid har larmknappen på sig när hen är hemma. Knappen bör tas av och lämnas hemma vid längre bortavistelse.

  4. Brukaren/anhörig ska signera mottagen larmutrustning på två kopior av blanketten ”Trygghetslarm i Växjö kommun , 117.6 kB.” . Ni signerar mottagandet av nycklar på båda kopiorna. På kvittensen ska det alltid noteras personnummer och numret på nyckeln (finns inget nummer, beskriv nyckeln) samt datum då nyckeln togs emot. Lämna en kopia av kvittensen till brukaren.

  5. Kontrollera att nyckeln fungerar till bostaden. Installera nyckelgömma på lämpligt sätt/plats. Kontakta larmsamordnare om du behöver hjälp.
    - Om nyckelgömman sätts på annan plats än huvudytterdörr till bostaden ska detta dokumenteras i Procapita under ”Uppgifter Person/boende/Placering nyckelgömma” tydligt, samt alltid informera till "digitala lås" via Lifecare meddelande.

  6. Anmoda gärna brukaren att alltid ha en nyckel i sin servicetub, om fastigheten har sådana (t.ex. Växjöbostäder)
  • Meddela enhetschefen och larmsamordnare via LifeCare när larmet är installerat.
  • Förvara kvittensen och checklistan enligt enhetens rutin.

Länkar
Trygghetslarm i Växjö kommun - larm och nyckelkvittens
Checklistan , 24.3 kB. - för att installera larm men också vid avsluta/ta bort larm

Att programmera larmknapp till trygghetslarm

Skriv ut
Senast uppdaterad: 22 september 2021