1. Daglig kolla av trygghetslarmen

Logga in på i-care online Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. med gruppens allmänna inloggning. Här visas status på alla enhetens larm.
På första sidan syns de som flaggar för fel, de har en röd status och texten "Heartbeat saknas...". Klicka på numret som börjar med 08 eller 079.

  • Om larmet har en röd markering ska det kontrolleras snarast, först tittar du vid rubrikerna Kundnamn och vid Driftläge.

  • Om det vid Kundnamn står tex /avsl=avslutat eller /ej inst=ej installerat eller /ej bytt=ska bytas men finns på enheten eller t.ex. /bortrest / CLV / KTP=korttidsplats efter namnet så behöver du inte kontrollera larmet.

  • Om du upptäcker att det står information vid kundnamnet som inte stämmer eller att larmet är hämtat, meddela då via Lifecare meddelande till larmsamordnarna. Då de saknar denna information.

  • Om det vid Driftläge står Batteri = saknar larmet ström, och fungerar då ett par dagar på batteridrift innan det slutar fungera helt. Står det Nät är larmet troligen ur funktion och måste kontrolleras omgående.

Kontroll av vård-/trygghetslarm i brukarens hem, se Felsökning trygghetslarm
Programmera om larmknapp Öppnas i nytt fönster.

Vid frågor eller problem tag kontakt med larmsamordnarna


Skriv ut
Senast uppdaterad: 22 april 2021
Larmhandboken