Hur enhetschef gör inköp av grundutrustning och arbetstekniska hjälpmedel
- Enhetschef bedömer behov av grundutrustning tillsammans med berörda professioner såsom arbetsterapeut, fysioterapeut eller sjuksköterska. Vid behov begär enhetschef att förskrivare skickar nödvändiga uppgifter på aktuellt hjälpmedel.
- Enhetschef beställer aktuell produkt genom att Beställningsblankett-
, 46.5 kB. Hjälpmedel och Medicinteknisk utrustning mailas till Hjälpmedelsverksamheten (hjalpmedelsverksamheten@vaxjo.se)
- Vid behov av ytterligare rådgivning kontakta Hjälpmedelsverksamheten telefon 0470-79 61 00. I första hand ska medicintekniska produkter som finns i kommunens sortiment köpas in.
- Utleverans sker enligt körschema.
, 12 kB. I undantagsfall används taxi.
Rutin för beställning av hjälpmotor alternativ elrullstol
- Enhetschef ska gå igenom checklistan
, 17.4 kB. innan kontakt tages med arbetsterapeut.
- Enhetschef kan ta stöd av arbetsterapeut vid produktval av grundutrustning. AT ger då EC råd om vad som ska beställas.
- Enhetschef beställer via Hjälpmedelsverksamheten telefon: 0470-79 61 00.
- Enhetschef ansvarar för att baspersonalen får utbildning i handhavande av produkten. Detta kan i mån av tid tillhandahållas av hjälpmedelstekniker.
- I första hand ska medicintekniska produkter som finns i kommunens sortiment köpas in. Hjälpmedelstekniker ger information om detta.
Rutin för beställning av stationär lyft (taklyft) i särskilt boende
- Enhetschef kontaktar hjälpmedelstekniker på Hjälpmedelsverksamheten telefon 0470-79 61 00.
- Hjälpmedelstekniker:
- Kontaktar ansvarig förskrivare och de bedömer tillsammans
förutsättningarna för att montera stationär lyft samt vilken modell som är lämplig.
-Kontaktar fastighetsägaren för tillstånd att montera stationär lyft.
-Projekterar och begär offert av leverantör.
-Skickar offert till enhetschef för godkännande.
-Gör beställningen. - Hjälpmedelstekniker meddelar förskrivare och enhetschef när monteringen förväntas bli klar.
- Enhetschef kontaktar ansvarig förskrivare för utbildning av personal innan första användning.
- Leverantör eller hjälpmedelstekniker monterar och besiktigar stationär lyft.
- Vid av- eller ombokning av ärendet kontakta snarast Hjälpmedelsverksamhetens kundtjänst telefon 0470-79 61 00.
Hyra av grundutrustning
Vårdsäng och mobil lyft kan hyras direkt från leverantör. Fyll i orderguide för aktuellt hjälpmedel, säng , 30.3 kB. eller mobil lyft och maila till leverantör. Vid behov av rådgivning, kontakta Hjälpmedelsverksamheten.
Inköp av HSL–larm på särskilt boende
- Inköpet ska föregås av behovsbedömning och förskrivning
- Enhetschef/larmansvarig på det särskilda boendet beställer larmet från kommunens larmsamordnare.
- Larmsamordnaren ankomstkontrollerar, individmärker och registrerar larmet.
- Larmsamordnaren ombesörjer leverans av larmet till det särkilda boendet.
Version: 2020-07-29
Fastställd av: Avdelningschef Kommunrehab
Dokumentansvarig: MC JG
Skriv ut
Senast uppdaterad: 31 oktober 2022