Hur sjuksköterska beställer hjälpmedel

Förskrivning av antidecubitus madrass och avlastande hjälpmedel:

Patientansvarig sjuksköterska (PAS) skriver till ssk oms madrassbeställning i LifeCare. Se nedan vilken information som ska lämnas. Patientansvarig sjuksköterska dokumenterar i Cambio Cosmic. Patientansvarig sjuksköterska ansvarar för att läsa instruktionsboken och instruera omvårdnadspersonalen/patient/anhörig om hur madrassen fungerar (specifikt luftväxlande madrasser) Madrassen/hjälpmedlet installeras i sängen på delegation av sjuksköterska. Dokumentera vart madrassväskan förvaras under tiden madrassen används. Uppföljning av behovet utförs av PAS minst en gång/år. Behöver madrassen/hjälpmedlet hämtas upp i hemmet så tar PAS kontakt med ssk oms madrassbeställning för att skapa en hämtorder.

Ange följande information i ett meddelande:

  1. Namn och personnummer
  2. Summa poäng av Modifierad nortonskala
  3. Trycksårskategori (om det finns befintligt trycksår).
  4. Ange vilken madrass. , 133 kB, öppnas i nytt fönster.
  5. Leveransadress
  6. Namn och telefonnummer till mottagare (mottagare ska kunna släppa in transportörerna)
  7. PAS telefonnummer

Vid upphört behov returneras hjälpmedlet till hjälpmedelsverksamheten för rekonditionering.

Utleverans sker enligt körschema. , 85.8 kB. I undantagsfall används taxi.

Ansvariga i sjuksköterskeorganisationen: Lifecare Tel Områden

Cajsa Lejon, Specialistsjuksköterska Sår ank. 1265

Inga-Lill Andersson, Distriktssköterska ank. 8313

Frida Clarberg, Sjuksköterska ank. 4751

Saga Klintéd, Sjuksköterska ank 796540

Skriv ut
Senast uppdaterad: 14 april 2025