Mellanmålsmenyer

Olika behov kräver också olika antal måltider. Vid nedsatt aptit som bidrar till minskad portionsstorlek behöver mindre och fler energi- och proteintäta måltider erbjudas. Energirika mellanmål och fler måltider kan vara en del i en nutritionsbehandling som ordineras av sjuksköterska. Det är viktigt att energi- och näringsinnehållet i mellanmålen anpassas, färre måltider kan t.ex. innebära att mellanmålen behöver vara extra energi- och proteinrika för att täcka omsorgstagarens näringsbehov.

Mellanmålsmeny

En mellanmålsmeny har många fördelar. En fastställd mellanmålsmeny gör det lättare att planera inköp - när man vet vad som ska serveras vet man också vilka varor och vilken mängd som behöver köpas in. Finns det en mellanmålsmeny med tydliga recept att följa sparar man tid, och arbetsuppgiften blir lättare att utföra även för de som kanske inte är vana vid att planera och tillreda mellanmål. Det är dessutom lättare att få till mellanmål som innehåller en tillräcklig mängd energi och protein vid varje tillfälle. Ett mellanmål ska innehålla 250-300 kcal och 5-10 g protein.

Som standard kan man på särskilt boende utgå från att tre mellanmål erbjuds varje dygn, och det är vad som bör ingå i er mellanmålsmeny. Måltidsombudet på avdelningen kan vara den person som har ansvar för att upprätta och uppdatera mellanmålsmenyn efter önskemål och säsong, med det är allas ansvar att den efterföljs. Om mellanmål serveras i samband med en aktivitet bör den aktivitetsansvariga vara med i utformandet av mellanmålsmeny.

Till hjälp finns recept på provlagade protein- och energiberäknade mellanmål tillgängliga i Nutritionshandboken. Där finns mellanmål i olika energinivåer, både salta och söta, och det finns menyer för de som är i behov av konsistensanpassning (flytande och timbalkonsistens). Recepten är utformade för att vara enkla att tillreda, och de innehåller mycket näring till en rimlig kostnad. Recepten ska också möjliggöra ett effektivt sätt att ta hand om matsvinn. Risgrynsgröt som blir över kan t ex bli en bra bas för en risgrynspudding eller Ris á la Malta.

Dygnets tre mellanmål

Dygnets första mellanmål planeras antingen in som en förfrukost eller som ett förmiddagsmellanmål beroende på när frukosten serveras. Det kan se olika ut för de personer som bor på boendet. En förfrukost kan bestå av ett litet flytande energi- och proteinrikt mål som man dricker på sängkanten när man har vaknat. Samma typ av mellanmål kan också serveras under förmiddagen nellan frukost och lunch. Vaknar man tidigt och äter lunch sent kan ett lite matigare mellanmål önskas.

Dygnets andra mellanmål serveras under eftermiddagen. Ibland kanske det sker i samband med någon aktivitet. Av tradition kan det bli ett sötare mellanmål som serveras tillsammans med kaffe. Bland recepten finns det tips på sådana mellanmål. Risgrynskaka eller ostkaka är exempel på söta mellanmål som passar till kaffet, men man kan också försärka det traditionella fikat med extra protein på olika sätt. Vaniljkvarg, eventuellt blandat med lite vispgrädde, kan vara gott som topping på en skiva rulltårta för att få en proteintät variant av bakelse. Kanelbullen kan kompletteras med en litet glas med energität smoothie.

Dygnets tredje mellanmål serveras ofta på kvällen en stund innan sänggående. Här kanske lite ost och kex eller en smörgåssnitt/ett smörrebröd kan smaka gott.

Tips till dig som ska göra en mellanmålsmeny

Här följer några tips på vad man kan behöva tänka på när man ska upprätta en mellanmålsmeny;

  • Gör en rullande mellanmålsmeny på två eller tre veckor. På så sätt kommer ni som tillreder mellanmålen få rutin på hur de ska göras.
  • Ta med alla dygnets tre mellanmål i menyn.
  • Bifoga alltid recept och ingrediensförteckning till varje mellanmål.
  • Titta på matsedeln och se vad som serveras i övrigt under dagen.
  • Använd gärna samma mellanmålsmeny på hela boendet. Då är ni flera måltidsombud som kan ansvara för menyn tillsammans.
  • Kommunicera mellanmålsmenyn med den person som ansvarar för inköp av varor.
  • Ändra gärna i den fasta mellanmålsmenyn genom att ta bort recept som är svåra att följa eller mellanmål som inte uppskattas. Lägg till nya mellanmål efter omrorgstagarnas önskemål eller tips från kollegor.
  • Har du tips på nya recept får du gärna skicka in dem till dietist för näringsberäkning. Vid behov kan ingredienser anpassas för att få till ett bra proteininnehåll eller en lämplig portionsstorlek.
  • Justera mellanmålsmenyn efter säsong och tag hänsyn till helgdagar. Fettisdagen, vårfrudagen eller luciadagen kan vara trevliga att uppmärksamma, likaså jordgubbar under försommaren och äpplen och plommon under hösten.
  • Kommunicera mellanmålsmenyn och förändringar i denna med övriga kollegor
Skriv ut
Senast uppdaterad: 7 maj 2021
Nutritionshandboken