Näringslära och näringsrekommendationer

För att vi ska må så bra som möjligt är viktigt att vi får i oss alla de näringsämnden kroppen i behöver, i rätt balans. Detta möjliggörs med mat och dryck som är väl sammansatt, variationsrik och god. En av nycklarna till att äta rätt är att äta lite av varje.

I varje avsnitt nedan finns kort information om olika näringsämnen och en länk till Livsmedelverkets hemsida med mer fördjupad information.

Den mat och dryck vi får i oss ger energi, det vi brukar benämna för kalorier. Energi förbrukas via kroppens fysiologiska processer samt vid fysisk aktivitet. Vi behöver lagom mycket energi för att leva och må bra. För mycket energi leder till viktuppgång och för lite leder till viktnedgång.

Livsmedelsverkets hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan du läsa mer om energi och energibehov.

 

Protein är ett näringsämne som finns i kroppens alla celler och vars främsta syfte är att fungera som byggmaterial för tillväxt och reparation i kroppen. Behovet av protein ökar med sjukdom och/eller hög ålder.

Livsmedelsverkets hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan du läsa mer om protein och proteinbehov.

Fett har flera viktiga funktioner i kroppen. I cellmembranen är fettsyror ett viktigt byggmaterial. Underhudsfettet är värmeisolerande, och skyddar kroppens inre organ och skelettet mot stötar vid exempelvis fallolyckor. I fett finns de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K, samt de livsnödvändiga fettsyrorna omega-3 och omega-6.

Livsmedelsverkets hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan du läsa mer om fett och fettbehov.

Kolhydrater har som främsta funktion att ge energi. Hjärnan och nervsystemet använder bara kolhydrater som energikälla, och får sin försörjning via blodsockret. Det mesta av kolhydraterna bryts ner i kroppen till sockerarten glukos.

Livsmedelverkets hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan du läsa mer om kolkydrater och kolhydratbehov.

Kroppen behöver vitaminer och mineraler i små mängder. De är livsnödvändiga eftersom vi själva inte kan tillverka dem. Antioxidanter är vitaminer och andra ämnen som finns i maten. Deras uppgift är att ta hand om överskottet av fria radikaler som bildas i olika processer i kroppen.

På Livsmedelverkets hemsida kan du läsa mer om vitaminer och antioxidanterlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Där finns också mer information om mineralerlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Utifrån den vetenskap som finns har det tagits fram rekommendationer om hur mycket vi behöver röra på oss för att må bra, och hur mycket energi och näringsämnen vi behöver. I de Nordiska näringsrekommendationerna (NNR 2012) beskrivs de matvanor som är bra för hälsan på både kort och lång sikt. Rekommendationerna riktar sig till friska vuxna och barn från 2 års ålder.

NNR 2012 har antagits som de officiella rekommendationerna i Sverige och du kan läsa mer om dem på Livsmedelsverkets hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

 

Skriv ut
Senast uppdaterad: 13 december 2018
Nutritionshandboken