Vad är kvalitet för omsorgsförvaltningen?
Enligt Socialstyrelsens definition av kvalitet ska verksamheten utformas i enlighet med gällande lagar, förordningar, föreskrifter, beslut och bästa tillgängliga kunskap. Den som bedriver verksamhet kan därutöver välja att ställa ytterligare krav och mål på sin verksamhet.
Kvalitet avser allt som verksamheten gör, hur det görs, vilka resultat som uppnås och hur resursanvändningen ser ut. Kort sagt handlar kvalitet om verksamhetens förmåga att tillfredsställa krav som uttalas i lagstiftning och lokala beslut på politisk och/eller ledningsgruppsnivå samt omsorgstagarnas förväntningar, både för arbetssätt och resultat. Kvalitet kan förklaras som förhållandet mellan förväntan och upplevelse. Det ska vara tydligt för medborgare och brukare vad de kan förvänta sig av omsorgsförvaltningen. Den som kommer i kontakt med vård och omsorg bedömer kvaliteten i förhållande till vad hen har förväntat sig.
För att uppnå kvalitet i verksamheten har omsorgsförvaltningen ett ledningssystem, med syfte att ge struktur för ledning och styrning samt att göra det tydligt vem som gör vad samt när och hur det ska utföras.
Omsorgsförvaltningens ledningssystem består av:
- processkartor ( Länk till annan webbplats.Växjö kommuns processverktyg) Länk till annan webbplats.
- handböcker
- rutiner, vägledningar och andra styrdokument (Växjö kommuns intranät) Länk till annan webbplats.
Det finns sex olika aspekter som är viktiga att beakta och arbeta med för att uppnå en god kvalitet i verksamheten, kopplat både till nationell lagstiftning och lokala mål och beslut.
Individanpassning
Innehåller två aspekter:
- stöd i specifika livsförhållanden, med basen i beviljade insatser. Insatserna ska bidra till att tillgodose behov, nöjdhet, meningsfullhet och självständighet. Stödet kan delas in i tre delar:
- omsorg/stöd (till exempel personlig hygien, förflyttning)
- service (till exempel städning, tvätt, inköp, ärenden, tillredning av måltider och social samvaro)
- vård och rehabilitering (till exempel omvårdnad och medicinsk behandling)
- förhållningssätt, med delarna:
- bemötande/respekt/integritet
- delaktighet/inflytande/ flexibilitet
- trygghet/kontinuitet/förtroende
- helhetsupplevelse
Tillgänglighet
Väntetider, ej verkställda beslut och nåbarhet.
Kunskapsbasering
Evidensbaserad verksamhet via till exempel kvalitetsregister, följsamhet till beslutade metoder, vårdprogram, vårdprocesser, nationella och regionala rekommendationer samt organiserad och behovsstyrd kompetensutveckling.
Jämlikhet/likvärdighet
Avseende exempelvis kön, ålder och geografi.
Effektivitet, volymer och avtalskrav
Som KPB (kostnad per brukare), brukartid, bemanning, kompetens och ekonomi/bolagsregler.
Säkerhet
Informationssäkerhet, patientsäkerhet, riskanalys på organisatorisk och individuell nivå, hot- och våldsförebyggande arbete, följsamhet till rutiner, smittförebyggande arbete, brandsäkerhet och klimatfrågor.