Hygienrutin för transport och hantering av använda hjälpmedel

Basal vårdhygien


Den som är yrkesmässigt verksam eller under utbildning i verksamhet som innefattar arbetsmoment som innebär fysisk kontakt med patienter (vård/omsorg) ska, i situationer där det finns risk för överföring av smittämnen följa basala hygienrutiner:

Om basala hygienrutiner i Omsorgens handböcker

Vid hembesök

  • Använd basal vårdhygien.
  • Torka bort synlig smuts innan leverans/arbetsmoment utförs.
  • Före leverans, torka av med ytdesinfektion på ”tagställen” till exempel handtag, armstöd och drivhjul.

Hygienväska/låda/ryggsäck ska finnas i alla fordon som används för transporter och service av hjälpmedel.

Personal som förbrukar något av innehållet i väskan/lådan ansvarar för att den snarast fylls på med det som behövs:

  • Nitrilhandskar med långt skaft, 1 fp
  • Engångsförkläde 2 st.
  • Skotossor 2 fp
  • Ytdesinfektionsdukar, 1 fp
  • Diskborste 1 st. och rengöringsmedel
  • Särskild plastsäck för orent gods 2 st.
  • Handsprit

Material i ryggsäck

Hjälpmedel får inte återlämnas utan rengöring från synlig smuts

  • Gör rent hjälpmedlet med rengöringsmedel och vatten. Använd en diskborste vid rengöringen. Tänk på om hjälpmedlet har elektronik, exempelvis lyftens batteribox, torka av dessa detaljer med en väl urkramad torkduk.
  • Förpacka så att inte läckage uppstår om det finns kvar synlig smuts efter rengöring.
  • Kasta använd skyddsutrustning på hämtstället eller förpacka så att inte läckage uppstår.
  • Vid behov boka transport via Hjälpmedelsverksamheten

Vid känd smitta av MRSA

  • Ska förskrivaren, Sjuksköterska, vårdtagaren, omsorgspersonal eller anhörig inför transport till Hjälpmedelsverksamheten försäkra sig om att följande har genomförts: Dynor och motsvarande textilier kasseras på plats i vårdtagarens hem och medföljer inte till Hjälpmedelsverksamheten - Övriga hjälpmedel rengörs på ”tagställen” samt avtorkas med alkoholbaserat ytdesinfektionsmedel. - Alla hjälpmedel märks med smitta samt typ av smitta.

Transport av hjälpmedel

  • Basal hygienrutin används.
  • Använd handsprit efter varje i- eller urlastning.
  • Vid influensa och magsjuka hos patienten, tvätta och sprita dina händer ofta.
  • Använd utrustningen i hygienväskan.
  • Förpacka så att inte läckage uppstår om synlig smuts eller kroppsvätskor inte kan torkas av.
  • Kasta använd skyddsutrustning på hämtstället eller förpacka så att inte läckage uppstår.
  • Använd avsedd vagn för transport till Hjälpmedelsverksamhet.
  • Vid stick och skärskada, följ den rutin som finns i handboken
  • Kontakta hygiensköterska för råd vid osäkerhet.

Hantering av använda hjälpmedel inom Hjälpmedelsverksamheten

Checklista för rengöring och rekonditionering av hjälpmedel

  • Använd alltid handskar vid arbete med att rengöra hjälpmedel.
  • Engångsförkläde används för att skydda arbetskläderna vid risk för stänk, t ex vid användande av högtryckstvätt, eller om nedsmutsade hjälpmedel bärs så att de lutar mot kläderna.
  • Synlig smuts torkas bort med ytdesinfektionsmedel.
  • Synligt rena hjälpmedel (gäller allt utom medicinteknisk utrustning som sugar, andningshjälpmedel och liknande) ska ”tagställen” (hjul, armstöd, drivring) alltid rengöras med ytdesinfektion innan reparation eller rekonditionering.
  • Trygghetslarm och diverse tillbehör rengörs med ytdesinfektion.
  • Kassera kraftigt förorenade textilier.
  • Textilier som kan tvättas i tvättmaskin ska köras i minst 60°. Se bruksanvisning på respektive hjälpmedel.

Arbetskläder

  • Nedsmutsade arbetskläder byts ut omgående dock minst en gång om dagen. De ska tvättas i minst 60°.
Skriv ut
Senast uppdaterad: 12 oktober 2021