2. EP-larm
Larmen är alltid ordinerade av sjuksköterska
Om EP-larmet är en specialanpassning (om det är ifrån två olika leverantörer) Se special bruksanvising som alltid medföljer vid installation.
Mer information om EP-larm
Felsökning och lättare åtgärder
1. Är alla de delar som tillhör EP-larmet "PÅ".
2. Är larmet rätt placerat? ex. på handleden, under / i sängen?
3. Kontrollera att kablarna till och ifrån EP-larmet är hela och fina utan några skador.
Att alla kontakterna sitter strömanslutna och är ”PÅ”. (Vid skadade kablar eller andra skador, se punkt 6)
4. A (Gäller EPISafe, som sitter på handleden) Kontrollera att Ep-sensorn är laddad och att det är nya batterier i EP-larmets alla delar (kopplingsdosor), samt att den reagerar vid skakning av handleden. Om JA = allt är ok med larmet, men skickar ej larmet vidare till handenheten/sökarna, Är handenheten/sökaren "PÅ"? om Ja = kontakta ansvarig sjuksköterska = då är det något annat som är fel.
Om NEJ = kontrollera så att Ep-larmets alla delar är "PÅ", tips är att starta om alla delar.
Om det finns risk att vatten har inkommit i sensorn. Se bruksanvisning som medföljer och kontakta ansvarig SSK/PAS.
4.B (Gäller övriga EP-larm) Reagerar EP-larmet om du skakar sängen, försök dra igång ett larm?
JA = allt ok med larmet. men skickar ej larmet vidare, "PÅ"? Ja = kontakta Sjuksköterska.
NEJ = kontrollera igen hur larmet ser ut om det finns några veck/skador på sensorn /larmet. Se punkt 6.
5. Batteri Byte: Görs alltid av larmsamordnarnan
Efter batteribyte är det viktigt att testa larmet, Meddela övrig berörd personal att man ska provlarma ett EP-larm.
6. Om EP-larmet inte fungerar efter ovanstående åtgärder, då gör du på följande sätt:
- Kontakta ALLITD ansvarig sjuksköterska informera vad som är testat av dessa åtgärder.
- Sjuksköterska ska alltid kontakta Larmsamordnare enligt rutin!
Nödfall/sista hand: Vid fel, kvällstid, nätter och helger kontakta chef i beredskap via 0470-216 66 (gäller endast Växjö kommun, omsorgsförvaltningen och Arbete och Välfärd).